Zoeken in deze blog

donderdag 13 juni 2013

Transplanteren van een sering

Nee die kan je niet eten. Maar hij is wel mooi!

In mijn achtertuin staan een paar seringen die ik heb ge-erft van de vorige bewoner. Deze seringen zijn zeer groot. Zeker 3 meter hoog en ook wel die doorsnede. Twee zijn zeer lelijk gesnoeid. Ik denk dat deze op de composthoop verdwijnen. 1 heeft een zeer mooie vorm en zou niet misstaan in mijn (nu nog) lege voortuin.

Er zijn een paar dingen die moeten gebeuren om een sering goed te transplanteren. 

  1. Een zo compleet mogelijke kluit uitgraven.
  2. Compost met kalk voor op zijn nieuwe stek (want de sering is kalkminnend).
  3. Verplaatsen in het najaar nadat het blad gevallen is.
Na het verplaatsen van de sering moet hij 'bijkomen' van de schok. Zeker een oude plant die lang op dezelfde plaats gestaan heeft is het maar afwachten of hij weer zal herstellen. Ik vind het zeker een poging waard. Het eerste jaar of misschien wel de eerste twee jaar zal hij moeten herstellen en zijn energie in zijn wortels steken. Dit betekend dat hij niet zal bloeien. Ik zal de sering deze zomer terugsnoeien om te compenseren voor de wortels die hij dit najaar zal verliezen.

word vervolgd :)

bron:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten